Highslide JS
 
Highslide JS
Jyväskylässä Palokan Heinämäen teollisuusalueella toimitilojaan pitävä yhden miehen yritys, Saxspeed Motorsport Service, on autourheilun rautainen ammattilainen ja menestyvän autourheilijan parhain kaveri.

Rakennamme ja huollamme kilpa-ajoneuvoja, kilpamoottoreita ja voimansiirron osia niin kaksi kuin nelivetoisiin autoihin. Lisäksi valmistamme erikoisletkut kuten jarruputkia sekä suoritamme KIT-rakennussarjojen ja autojen kasausta. Olemme erikoistuneet laadukkaisiin sekä kilpailukykyisiin ralli- ja crossiautoihin sekä myymme kaikkia merkkituotteita kaikkiin kilpa-ajoneuvoihin.

Suunnittelemme ja valmistamme kilpa-ajoneuvot asiakkaiden toiveiden mukaisesti. Huollamme myös asiakkaidemme autot niin kilpailuissa kuin kilpailujen ulkopuolella. Lisäksi vuokraamme kilpa-ajoneuvoja ralliin, rallisprintiin sekä kartingiin huoltopalveluin tai ilman. Kaluston kuljetamme umpitrailerilla sekä pakettiautolla.

Konsultoimme alan harrastajia sekä järjestämme koulutuksia / kursseja moottoriurheilun aloilta. Toimitiloissamme suoritamme sorvausta ja jyrsintää sekä TIG ja MIG-hitsausta useille eri materiaaleille.

Haluamme olla vauhdissasi mukana - ota yhteyttä ja kysy lisää tuotteistamme ja palveluistamme!



Saxspeed autourheiluhistoria:

Ura alkoi jo vaippaikäisenä


Highslide JS Highslide JS
Highslide JS Highslide JS
Highslide JS Highslide JS
Highslide JS Highslide JS
Highslide JS Highslide JS
Highslide JS Highslide JS
Highslide JS Highslide JS
Highslide JS Highslide JS
Highslide JS Highslide JS
Highslide JS Highslide JS
Highslide JS Highslide JS
Highslide JS Highslide JS
Highslide JS Highslide JS
Highslide JS Highslide JS
Highslide JS Highslide JS
Highslide JS Highslide JS
Highslide JS Highslide JS
Highslide JS Highslide JS
Highslide JS Highslide JS
Highslide JS  
Saxspeediä puraisi moottoriurheilukärpänen vuonna 1965, jolloin isä-Harri harrasti rallia Mini Coopperilla. Hän ajoi mm. Jyväskylän suurajot vuonna 1966 ja jo tuolloin Saxspeed oli aktiivisesti mukana edesauttamassa isän ralliharrastusta. Vuodet vierivät omasta kilpurista unelmoiden kunnes vuonna 1980 Saxspeed rakensi itselleen ensimmäisen omatekoisen auton - VW Kuplan pohjalevyn. Ura moottoriurheilijan alkuna eteni niinkin voimakkaasti, että vuonna 1982 Saxspeed harjoitteli jo shampanjan suihkutusta itärajan tuntumassa. Varsinainen ura kilpailijana käynnistyi samana vuonna Saxspeedin toimiessa II-kuljettajana Kimmo Heleniuksella.

Vuosi 1983 vierähti juniorivuotena Sunbeam Impin ratissa tiukasti kärkisijoituksista kilpailuissa taistellen. Muutaman välivuoden jälkeen Saxspeed kokeili jokamiesluokkaa, jonka huipennus tapahtui vuonna 1986 Jussin jäämaljassa Jyväskylän Killerillä. Samana vuonna Saxspeed osallistui myös Jyväskylän Suurajoihin Renault 5-Turbolla - Kuljettajanaan Mika Puuronen. Tuhansien Järvien Ralli keskeytyi toisena kilpailupäivänä 4½ minuutin johdosta tulipaloon. Suurajojen jälkeen alla oli aito BDA-Escort Kannonkoski SM-rallisprintissä. Ensimmäisen kierroksen jälkeen Saxspeed johti yleiskilpailua, toisena joku "melkein jo nelinkertainen maailmanmestari Tommi Mäkinen" kunnes vetoakselille tuli kilometrit täyteen vain 100m ennen maalilippua. Kilpailukauden huipennus oli kuitenkin Britanian RAC-ralli, jossa Saxspeed ajoi kilpaa 52-erikoiskoetta ilman nuottia. Autokin ajettiin Suomesta Englantiin ja takaisin. Budjettina neljä uutta Nokian 09 -rallirengasta ja lukematon määrä HotDog'ja. Sijoitus n-ryhmän toinen 14 startanneesta.

Vuosi 1988 toi tullessaan KRC-luokan rallicrossin. Kausi päättyi SM-sijoitukseen 9. Vuonna 1990 KRC-rallicross jatkui uuden etuvetoisen auton myötä. Nykyään SRC-miehet harrastavat etuvetoisten autojen muuttamista takavetoisiksi. Saxberg harrasti tätä jo vuonna 1990. Kauden huipennus koettiin A-finaalissa, jossa kanssakilpailijoina oli mm. Martti Simonen, Pekka Hänninen, Arto Mylläri. Samana vuonna, Saxspeed siirtyi takaisin vetomiesten pariin eli ralliin osallistumalla Saarijärven Menninkäisralliin n-ryhmän Toyota Corolla 1600 GT -kilpurilla saavutuksenaan luokkavoitto. Samana vuonna Tikkakosken perinteisestä Kinkkurallista tuliaisina oli yleiskilpailun toinen sija.

Kausi 1991 toi tullessaan täyden SM-sarjan joka alkoi Varsavuoren SM-rallilla. Useiden pitkien lumitöiden jälkeen sijoitus oli luokan 4. Arvostetusta Tunturi -rallista tuliaisina oli n-ryhmän voitto sekä parhaan ensikertalaisen palkintopokaali. Rallien välissä Saxspeed kilpaili myös rallisprinteissä, joista tuliaisina useita luokkavoittoja. Kilpailukauteen 1991 mahtui myös osallistuminen Jyväskylän Suurajoihin jossa sijoitus oli luokan toinen. Kauden päätteeksi Ari kruunattiin Suomen mestariksi.

Kilpailukausi 1992 - Uusi vuosi, uudet autot ja opettajat. Juha Kankkunen ja kilpurina Toyota Celica. Legendaarisesta Mänttä-200 ajoista heltisi yleiskilpailun sijoitus 10. Salorarallissa sijoitus oli paranemaan päin eli 4. Kauden päätteksi rahojen vähyyden takia auto myytiin.

Vuoden hiljaiselon jälkeen Ari taluutti viivalle etuvetoisen Opel Kadett GSI Ryhmä A Tikkakosken Kinkkuralliin, josta tuliaisina yleiskilpailun 4. sijoitus. Sääntöjen muuttuessa vuonna 1994 kilpurista tuli ensimmäinen F-ryhmän Opel Kadett GSI ja tällä Ari osallistui mm. Petäjäveden Kyläseppäralliin. Vuosina 1995-1996 kilpa-auton ammattimainen rakentaminen alkoi hahmoittua. Saxspeed rakenteli ja viritteli mm. Toyota Corolla 1600 GT ryhmä F ja Volvo 240 ryhmä F. Rakentelun ohella Saxspeed suoritti myös rakentamansa kaluston koeponnistuksia. Kaudella 1996 Saxspeed osallistui myös F-Cupin osakilpailuun Laukaassa, josta tuliaisina oli yleiskilpailun sijoitus 5.

Neljän vuoden kansainvälinen työkomennus MM-tiimissä

Vuosi 1997 käänsi kokonaan uuden lehden Saxspeedin moottoriurheiluhistoriassa. Omat projektit saivat hetkeksi jäädä, sillä oli aika järjestäytyä Toyota Team Europen palvelukseen teknikkona eli WRC-kilpa-autojen rakentajana sekä huoltajana. Kaudella 1997 samasta tehdastallista löytyi myös eräs pitkä Inkoolainen, joka sai kunnian koeponnistaa ensimmäistä WRC-corollaa, prototyyppiä nimeltään Sonja.

Kaudella 1998 Saxbergin käsistä valmistui ensimmäinen hänen omin käsin rakennettu kilpuri Freddy Loixille Katalonian MM-ralliin. Siellä Fast Freddy saavutti uransa parhaimman sijoituksen ollen yleiskilpailun toinen. Kenian Safarirallissa Didier Auriol yritti kaataa Saxspeedin rakentamaa autoa - Kuuleman mukaan ei ollut lähellä vaikkakin kahdella pyörällä matka taittui pitkän aikaa. Raskaiden kilpa-auton rakennustöiden ohella Saxspeed kävi kesälomallaan rentoutumassa kotimaassa rallin merkeissä. Autona Toyota Corolla GT 1600, Mänttä -ralli ja sijoitus F-ryhmän 4. Vannoutuneena autourheilufanina Saxspeed on myös edesauttamassa seuraavan sukupolven siirtymistä tämän jalon lajimme saloihin.

Kaudella 2001 Saxberg voitiin edelleen bongata Toyota Team Europen palveluksesta. Joka kuudes viikko hänen käsistään valmistui yksi täysverinen WRC-Corolla joko tiimille itselleen tai asiakasautoksi. 328 vuorokautta vuodessa hän vietti reissussa ja neljän vuoden lopputuloksena uraan mahtui 78 kansainvälistä rallia ja lukematon määrä testejä.

Kaudelle 2002 Toyota muutti strategiaansa autourheilua kohtaan ja vetäytyi rallin MM-sarjasta siirtyen Formuloihin. Saxspeed oli ensimmäinen rallimekaanikko, kuka teki kirjallisen työsopimuksen Toyotan kanssa siirtymisestä Formula 1 maailmaan, mutta valitettavasti sen aikaisten johdollisten erimieleisyyksien takia Toyota ei tarjonut Saxspeedille työsopimuksessa kirjoitettua työtä ja näin loistava ura Toyotan palveluksessa päättyi - Saxspeed muutti takaisin Suomeen ja perusti oman yrityksen, jonka avulla ammattimainen kilpa-autojen rakentaminen, kehittäminen ja huoltaminen jatkui.

Kaudella 2002 Saxspeed voitiin bongata Juuso Pykälistön sekä Toyota Corollan taustavoimista. Pykälistö ajoi Suomen mestaruussarjaa sijoittuen loppupisteissä kolmanneksi. Kauteen mahtui myös täysi EM-sarja Anthony Warmboldin Toyota Corollan huoltotöissä.

Kaudella 2003 Saxspeed oli edelleen Juuson taustavoimissa Peugeot 206 WRC -kilpurin huoltohommissa. Samalla hän rakenteli Markku Rainamolle Mitsubishi Lancer Evo 6½ kilpa-autoa sekä omien ajohalujen poltteeseen kahta Toyota Starlet F-ryhmäläistä. Alkuvuodesta 2004 toinen Starlet päätyi Latvala Motorsportille ja toinen Uuraisten tulevalle maailmanmestarille, Saku Jokisen 11-vuotiaalle Santeri -pojalle.

Kaudella 2004 Saxspeed oli edelleen Juuso Pykälistön taustavoimissa vastaten Pykälistön Suomen mestarusssarjan kilpa-auton, Toyota Corolla WRC toiminnasta ja huoltotöistä. Juuso saavutti jälleen SM-sarjan kolmannen loppusijoituksen. Myös Saxspeed itse voitiin nähdä muutamaan otteeseen Toyota Corolla WRC -kilpurin ratin takana. Hän ajoi muutamia kansallisia rallisprinttejä hioen kilpurin säätöjä Juusoa varten. Kaudella 2004 Saxspeedin tallissa rakentui kaksi BMW M3 F-ryhmän kilpa-autoa. Kausi 2004 oli siis äärimmäisen työpainotteinen.

Kaudella 2005 Saxspeed palveli kisainsinöörinä niin Juuso Pykälistön kuin Joni Mäkelän taustatiimeissä. Hyvässä vauhdissa ollut Pykälistö joutui Citroenin tehdaskuljettajapestinsä myötä loppuvuonna taipumaan pois SM-mitaleilta vaikkakin Saxspeedin ylläpitämässä Ford Focus WRC'02'ssa puhtia löytyi paljon yli oman tarpeiden. Myös Joni Mäkelä todisti loppuvuonna vauhtinsa voittaen viimeisen ajetun nuorten SM-sarjan osakilpailun nousten samalla pronssille. Kesällä MM-sarjan portteja kolkutteleva Daniel Sordo kävi hakemassa tuntumaa Suomen rallitiestöön Saxspeedin Renault Clio Ragnotilla voittaen kansainvälisen Pirellirallin.

Historiasta pääset parhaiten jyvälle tutustumalla näillä sivuilla oleviin projekteihin!