Highslide JS
 
Highslide JS
Lokakuu 2011: Taas vierähti vuosi ettei huomannutkaan !

Talvella opeteltiin ajamaan rallia pitkästäaikaan takavedolla ja kyllä sieltä joku lusikkakin tuli kotiin vietäväksi.

Kesällä kurvailtiin, tai joo meinattiin, mutta Formulasta hajos kone jo harjoituspäivänä ja Kemoran kisasta tuli pelkkää kokemusta moottoriremontin muodossa. Harjoituksissa näytti hyvältä oltiin noin sekuntti nopeempia kuin edellisenä vuonna. Sitten Ahvenistolle ja sama rumba: harjoitukset, aika-ajot (jotka muuten menikin kaksi sekunttia kovempaa kuin edellisenä vuonna) ja toinen lähtöruutu, vain neljä sadasosaa paalusta.

Lähtö onnistui sataprosenttisesti ja heti keulille! Pääsuoralle tullessa uskalsin ensimmäisen kerran katsoa peileihin ja huomasinm, että kaulaa on noin 5-6 auton mitaa ja voittaja fiilis/tunne pyyhkäisi koko kropan läpi! Nopeasti sekin tunne suli kun veto loppui juuri kun kierros tuli täyteen. Vetonivel hajos! Perkule, että otti pattiin istuu siinä nurmikolla kun kaverit ajo ohi. Siinä päätin että nyt lähdetään kotiin eikä ajeta enään sunnuntaina: Olihan ralliauto huolella kaatunut juuri edellisenä viikoloppuna (korjataan muuten vieläkin sitä kuperkeikkaa).

Kattasora sprintti oli sitten kipukynnyksen paremmalla puolella ja päätin ilmoittautua vaikka olin jo päättänyt että tämä torvi ei soi enään tänä vuonna! Mutta oli kiva lähtee taas sohlaan ja vanhaan malliin. Lähdettiin isäukon kanssa Cooperilla ajamalla kisapaikalle varapyörä ja huoltomatto peräkontissa. Cooper leimalle ja numerot kylkeen -> Sitten reittiin tutustuminen (lainapyörällä). Yksi kerta riitti kun paleli niin kovasti ettei tahtonut pyöräpysyä pystyssä.

Lähtö läheni ja hanssi sun muut ritumit kaulaan ja ukko hyttiin sekä auto viivalle -> 3 2 1 hep. Kaasu pohjaan ja rennot liikkeet oli taktiikka. Palttiaralla kaksi minuuttia ja homma oli ohi, mutta luokkavoitto tuli noin seitsemällä sekunnilla ja koko hissen nelossija oli kova juttu Cooperilla: Jäihän taakse Porsche, Golf, Escort ym...

Nyt toivotellaan hyvää loppusyksyä ja kirjoitellaan taas joskus.
P.S. Peltisepän työt esillä saxspeed.kuvat.fi



Highslide JS
 
Highslide JS
Syyskuu 2010: Ari Saxberg: "Syysunelmaa"

Rupee oleen sitten itikanpistot ja ruvet raavittu tältä kesältä. Kilpailuja ajeltiin perheen seuratessa / huoltaessa radalla neljä kertaa Formulalla ja kerran sprintissä laina-Mitsulla. Pyttyjä tuli muttei patteja :)

Väliajat sitten huollettiin asiakkaiden moottoreita, lootia, periä ja jopa rakennettiin uusia ympäri Skandinaaviaa.

Nyt on oma kalusto huollettu! Paitsi Cooper odottelee vielä uutta moottoria talven kisoihin.

Eli keskitytään tämä loppusyksy talon ja sen räystäiden korjaukseen, ja käydään ottaan hikeepintaan karting kalustolla Jessen kanssa. Incareja / outcareja voit sitten katsella seuraavista linkeistä.
- Ari Saxberg: Formula Ford: Historic Grand Race - Lähtö #2
- Ari Saxberg: Mitsubishi Lancer Evolution IX - Jyväskylä Rallisprint - Kierros #2

Hyvää Syksyä kaikille ja talvella taas sohitaan meneen.
T: Saxspeedit

Kuvia Jyväskylän rallisprintistä:

Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS



Kesäkuu 2010: Hyvää kesää kaikille motorsportjärkisille

Highslide JS
 
Highslide JS
Talvi meni sitten Cooperin kanssa painiessa eikä tulosta tullut sitten oikeen minkäänlaista, mutta talvella hommattu PRS Formula Ford osoittautui kunnostuksen ja seisokin jälkeen oikeen kivalta aluevaltaukselta!

Kerran kävin poikani Jessen kanssa Jurvassa kokeilemassa ja sitten vaan ilmoittautuminen reikään ja nokka kohti Kemoraa. Perjantaina harjoitus + kaasarinsäätöajo ja lauantaina aika-ajot joista yllätyksellisesti 4 sija sekunnin tappiota "paalulle". Kisastartti onnistui ihmeen hyvin kun olin ensimmäisen mutkan jälkeen jo toisena. Mutta kun kaasari jäi pikkuisen sekaisin edellisen päivän säädöistä niin oli pakko antautua yksi sija. Silti kolmas ja palkinto heti ekakisasta oli suuri yllätys itselle sekä koko teamille - Jesse mukaan lukien.

Seuraava kisa ajetaan Jurvassa jonne emme lähde, vaan viilataan kärkiä ja osallistutaan sitten Elokuussa Ahveniston Juhlakisaan - Tuleehan kyseiselle autolle 30-vuotta täyteen kun sillä voitettiin Ahvenistolla EM osakilpailu Phillippe Lambartin toimesta.

Muuten alkukesä on mennyt asiakkaiden autoja viimeistellen ja huoltaen.

Ja oltiinhan sitä Seinäjoella molempien GT Corollien kanssa näyttelyssä jossa siviilimalli valittin noin 100 Toyotan joukosta sijoittuen sijalle 5. ja Jessekin ajoi ekametrit "sähkö" Minillä.

Toivoopi Saxspeedit yhteisö!


Tammikuu 2010 - Offroadia Histofic -ralliautolla Iisalmessa ...

Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Rallikausi sai alkunsa tänä vuonna Iisalmesta, jossa olikin sitten elämäni surkeimmat baanat. Cooper laukkasi Saukkolassa -27 asteen pakkasessa oikeen mukavasti ja oli kiva lähtee sitten ralliin aloittaan vuotta 2010, mutta kun ek 1 oli hädin tuskin alkanut alkoi tuntua jo pahalta :)

EK päällikkö tuli sanoon lähdössä, joka oli jo tosi pientä tietä, että ekan risteyksen jälkeen pikkutie on huonossa kunnossa - Ja sitä se kieltämättä kyllä oli jo meidän numerolla (10). Ykkösvaihteella sitä sitten köröteltiin ja kiroiltiin ratamestari maanrakoon.

10km kohdalla rupes Cooper sitten röpöttään ja olin jo heittää pyyhkeen kehään mutta sitten kilpakampe piristyi ihan itsekseen ja matka sai jatkua vauhdikkaasti jonkun kilsan kun se rupesi taas puutuun. Pikku huilaus ja taas mentiin kuin viimeistä päivää.

Huollossa säädettiin venttiilit ja tuntui että kaikki olis OK, mutta 1km kakkoserikoiskokeen lähdöstä musteni takaa-ajo suunitelmat sitten täysin - Rupes rötään ja paukkuun kuin olis sodassa ollut. Juuri ja juuri päästiin 22km mittainen baana maaliiin, jossa irroitin tulpanjohdon ykkössylinteristä ja ruvettiin suunnitteleen keskeytystä. Mutta onneksi joku vaisto veti kuiteskin kolmepyttysellä vielä seuraaville pätkille, josta sitten tuli tuliaisia peräti luokan toinen sija.

Eli koskaan ei pidä luovuttaa, toisaalta ajaminen oli kyllä kaikkea muuta kuin kilpa-ajoa. Nyt rakennetaan auto kuntoon ja lähdetään uudestaan vetään housuja kinttuun Escortti miehiltä. Joskus kirjoitin että jos ei harjoittelematta pärjää niin on aika lopettaa ja nyt ruvetaan oleen aika lähellä tätä pistettä.

Mutta mato on jo koukussa ja kohta on kohokin vedessä katsotaan rupee nyppiin??

Käy katsomassa Coopperin sivuilta inkkari rallista ja nauti Offroad -kyydistä!

Terveisin ja kuulemiin taas toviksi,
Arska tehtaalla



Syyskuu 2009 - Legendaarinen Mänttä -ralli

Highslide JS
 
Highslide JS
 
Perinteinen Mänttä 200-ralli oli herätetty loistoon ja sinne suunnattiin kesän ja loman lopettajaisia viettämään. Cooperilla oli ajeltu viimeksi kevättalvella sekä vappuna, mutta kaikki oli valmiina kunhan vain lastas laitteet kyytiin ja suuntasi Mänttään. Homma lähti kulkeen kaikinpuolin heti aamusta ihan mallikkaasti, ei ongelmia esitapahtumissa eikä alkupätkilläkään, jopa pikkuisen reipas pohja-aika
ykkösellä takasi suurimman rutistuksen tarpeettomaksi seuraavilla pätkillä. Nelosen huomihypylle asti kaikki meni OK, mutta siinä sitten perävälitys otti itseensä ja rupes lukee metrejä joita oli kuiteskin liikaa ja 24 sekunnin luokkajohto piti luovuttaa reippaille kilpakumppaneille. vitosella jännitti että kestääkö hampaat rattaassa ja pääsemmekö pois metsästä, mutta kyllä se sieltä asfaltille asti tuli ja huolto (Avovaimoni Outi ja Poikani Jesse) tuli noutaan väsyneen Cooperin sekä harmilliset kuskit. Ajattelin sitten että tilataan Englannista uusi välitys ja homma rupee taas rokkaan, mutta mitäs helkuttia eihän niitä oikeita välityksiä oikeilla hammasluvuilla sieltä niin vaan saakkaan, joten homma rupes näyttään pikkusen vaikeelta (mutta vähän aikaan vaan). Soitto Esa Laineelle paljasti että he olivat kartturin kanssa viilannu itse kyseisiä hammaspyöriä ja ne olivat osoittoituneet jopa paremmiksi kuin "Hörökorvien" uusio rattaat, joten semmoinen tilaukseen, koska seuraavaksi ajellaan varmaankin sitten vasta piikkipyörillä.

Historiikin "aattesta" pikkusen erijävä mielipide:
Kun nykyään hyväksytään osia autoihin jotka tehdään itse ja eivät siis ole koneistettuja alkuperäisistä eikä luokitelluista rupee homma oleen pahasti vääristynyttä (kun niitä kyseisiä oikeita osia on kuiteskin saatavilla). Samoin kuin se, että ruvetaan vaan pikkuhiljaa palkitsemaan kisojen yleiskilpailuissa. Sinänsä siinä ei ole mitään muuta hölmöö kuin se, että varustelu ja voittaminen siinä yleiskilpailussa kasvaa pikkuhiljaa ja myötäjäisinä tulee kalleus sekä tarve virittää koneita juuri näillä uusio-osilla (jotka kullemma on mahdollista tehdä luokitelluista). Se on paska puhetta ja hyvän nykytekniikan ansiota. Olishan niitä tehty ennekin jos se olis ollu sallittua !!! Minulle on toisaalta ihan sama mitä kukakin sinne moottoriinsa työntää.

Vuosi 2009 tulee olemaan kohta lopussa ja asiakkaat sekä kilpakumppanit ovat menestyneet meidän avustuksella kohtalaisen hyvin, erityisesti Anssi Tawast taustoineen on tehnyt tasaisen kovaa tulosta rookie kaudella josta saldona heti SM mitalli. Omat kisat näin loppukaudesta meni ja suli tekniikan kanssa rapeltämiseksi Corollasta hajos moottori radalla virallisissa harjoituksissa, siksi kisa jäi siis ajamatta ja Cooperin tarinan tossa yläpuolella juuri kerroinkin. MUTTA MUTTA uutta matoo koukkuun ja entistä enemmän jenkaa niin kyllä niitä pyttyjä vielä tulee.

Palataan kupille vielä ennen pukin tuloo
Terveisin Welho ja uudet viilat


Kesäkuu: Pikipinnan höyläämistä GT Corollalla

Kesäkaudella ajellaan nurmikon ja parran lisäksi Kemorassa ja Mäntässä muuten on ajoasuna "Speedot".

Corollan boksista löytyy incar -videoo Kemorasta ja siellä ajetusta testistä.

Saxspeedin "henkilökunta" toivottaa kaikille moottoriurheilu järkisille hyvää sekä kaunista kesää.
Terveisin: Hiekkakakkujen pääurakoitsija


Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Maalis-huhtikuu 2009 - IIsalmen inkkaria ja mietteitä talvelta...

Talvi alkaa olemaan sulamaan päin ja kaluston huolto kesää varten kokolailla tehty. Kaksi kisaa vedettiin Cooperilla, ekasta helpontuntuinen voitto ja toisesta sitten "hampaat irvessä" kolmas-sija :)

Kulupuolta kun ynnätään niin täytyy sanoo että jos kisaan ilmoittautuminen maksaa 200eur ja sillä saa ajaa esimerkiksi viisi pätkää savolaisia kärrypolkuja niin harrastus on halpaa. Tai sitten maksaa 210eur ja nukkuu hotellissa nenä tukossa. Renkaina käytettiin yksityypin 10" timiä jotka on tullut auton mukana käytettynä ja samoilla neljällä (4) renkaalla on nyt ajettu parin talven kisat ja ovat ihan helkutin hyvässä kunnossa, joskin vähän kuraiset... Eli hotellit ja muut oheistoimet maksaa puolet enemmän kuin itse kisaaminen ja porukkaa vinkuu polttimo punaisena, että kyllä on ralli kallista (ei helkutti ole) - Taitaa olla vaan väärät varusteet monella.

Lisenssin omaavat henkilöt kun ajelee sitten rallin alla erikoiskokeilla kuka minkäkin takia niin herää kysymys säännöstä, että mitä se oikeen tarkoittaa? Kun olet ennakkokieltoalueella mutta et ilmoittautunut kyseiseen ralliin niin oletko jo tekemässä rikettä? Minun mielestä et, koska ennakkokielto ja ennakkotutustumissääntö ovat kaksi eri asiaa ja homma muuttuu vasta sitten rikkeeksi kun ilmoittaudut tai olet jo ilmoittautunut kyseiseen ralliin. Koska ennakkotutustumissääntö on rallin säännöissä kirjoitettu eikä sääntökirja kerro siitä yhtään mitään, toteaa vaan, että kun sääntöö rikotaan niin sitten "tukistetaan". Olisi varmaankin aika kirjoittaa ja tarkentaa tätäkin sääntöö selkeemmin uudelle sukupolvelle ?!?!?

Talvella muuten ajettiin SM-rallejakin vaikkei sitä kaikki huomanneetkaan !! Kuulemma SM-sarjassa on tiedon ja uutisoinnin välissä semmoinen rima mistä ei pääse yli vaikka kuinka yritetään - hah hah haa :))) Kisajärjestäjät ei onnistunut kukaan tekeen tiedoitteita sillä lailla, että uutisointi olis ollut oikein (outoo), mutta nythän on ajettu vasta kolme (3) rallia ja jäljellä 2 1/2 vuotta, että ei kiirettä sanoi Boss pääkallotornista. Ihmettelen edelleen sitä sinisilmäisyyttä vai onko se tyhmyyttä kun kuljettajat eivät ole huolissaan sarjansa näkyvyydestä.

Toofastin Anssille ja taustakuorolle vaan tsemppiä ja kireitä vaijereita kesän tuleviin koitoksiin - Jos tuuri jatkuu (niin kuin moni Fin-R -höpö sanoo) niin sieltä tulee vielä monta pyttyä ja alla on heikkotehoinen "omenapora" :) Ei vaan alla on Citroenin oikee ÄRRR rallivaunu joka ruopii ja repii kuin meidän Armas "terrieri" - Ei kumarra isompia eikä pyytele anteeksi tekojaan, vetää edestä ja haistattaa takaa.

Vappuna sitten mennään Lahteen ja otetaan Cooperit mukaan että tulkaahan morjestaan! Automallihan tulee miehen ikään eli 50v, joka on aika kunnioitettava ikä autolle jolla viedään vielä nykypäivänäkin pytyt lähes jokaiselta pöydältä joissa ollaan mukana.

Muistakaa katsoa talvirallien "äiti" incar -leffat Iisalmesta! Kisahan oli muuten ihan jees ja sopi jokaiselle niin vanhalle kuin nuorellekin liki sekä kaukonäköiselle. -Terveisin Tohtori ite


Tammikuu 2009: Kausi on sitten aloitettu niin omilla-ajoilla kuin asiakkaiden ajamina!

Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Omat ajot sujuivat Suonenjoella helpontuntuisesti kun ei tullut sitä treeniäkään suoritettua yhtään metriä. Cooper toimi kuin kello - Tai jopa nopeemmin kuin kello: Tuloksena luokan 2 voitto ja jaettu sarjajohto Historiikki-Trophyssä (heh heh).

Asiakkaat suditteli Tunturissa uusilla ja muuten vaan Saxspeedin rakentamilla tai viilaamilla autoilla seuraavasti: Skoda Fabia 0 autona ei mitään propleemaa koko rallin aikana, Citroen C2R2 Toofast suoritti maltillisen sisäänajon ja korjasi toisiksi korkeimmat pojot luokassa 2 - Ilman minkäänlaista probleemaa koko pitkän rallin aikana. Escort RS 1600 Markku ja Pekka ohjaili BDAn maaliin historiikkien kolmanneksi - Vain yksi katkennut unipooli oli henkisenä rasitteena. BMW M3 Saxspeedin jo 4,5 vuotta sitten valmistama M3 osoitti että kun auton tekee kerran kunnolla ja sitä huoltaa niin ei se välille jätä kovin monesti - Herrat Saares ja Vuokila ajeli reitin läpi eikä heitäkään suuremmin viat vaivannu.

Tuloksia katsellessa voidaan todeta Saxspeedin mieliala olevan kohtalaisen tyytyväinen ja helpottunut - Silti pakki on auki muttei sekaisin :) Uutta matoo virkataan koukkuun.

Toofastin Citikan synnytys ei ollu ongelmaton vaan jouduttiin ennen Napapiirin rallia suorittamaan hätäsektio öljypumpusta löytyneen ylimääräisen rautatapin takia. Se muistutti, että vaikka otat uudesta autosta osia niin avaa ja tarkista kaikki ennen asennusta! Tässä tapauksessa patonkimaan viinipäiden kasaama osa aiheutti kohtalaisen kovan päänsäryn rakentajalle sekä auton omistajalle :( Onnemme oli, että koeajossa kuljettaja oli hereillä ja auton oma systeemi varoitti tyhjäkäynnillä jo 2kg alemmasta paineesta. Ei auttanut kuin laittaa soittimet lavalle ja kotiin tekeen analyysiä. Laakerit oli virheettömät ja tarkastuksen jälkeen ruvettiin ravisteleen pumppua ja sieltä se "Mörkö" löytyi. Uusi pumppu reikään, lämä pohjaan ja Tunturirallista SM2-luokan toiseksi korkeimmat pystit himaan.

Pirelli sopparista ei voi kertoa todellista hyötyjää, mutta halvalla ei näitä tehdä eikä muutaman tonnin menetys jollekin taholle ei haittaa jos sarjan järjestäjä muuten vaan nettoo paremmin . Oikeen telvisiossa kerrottu Fakta - voi sian leuka! Onko tosiaan liiketaloudellinen voitto tehtävä kilpailijoiden sekä rallin järjestäjien kustannuksella? Jos homma tosiaan vaatii kyseistä koplausta autourheilun edistämisessä sekä sen mahdollistamisessa eri lajeissa niin asiahan on silloin vaan nielaistava "klunx".

Renkaat muuten tais toimia kohtuu hyvin tai semmoisen käsityksen olen saanut. Paljon onnee kaikille kohtalaisen mitättömistä sponsoripaikkojen menetyksistä.

Aurinkoo odotellessa - Terveisin Welho ite ja 10" Timit


Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Joulukuu 2008: Racepukkia odotellessa...

Pukkia odotellessa huomaa että F-cup on "tulessa" - Yli 300 ralliperunaparia tavoittelee Hansseja sekä mustia Misuja. Toivotaan että kilpailujen järjestäjät ymmärtää NYT hyödyntää määrän ja myydä kilpailuja yrityksille eikä vain höylätä ilmoittautumismaksuilla omaa sekä rallin taloutta. Esimerkiksi viimevuonna esiteltiin yhden kesäkisan budjetti, jossa oli mainos myyntiä 1500eur ja pudjetti oli yli 60.000eur, josta 55.000eur katettiinilmoittautumis maksuilla. Minun mielestä surkea myyntimies ollut asialla.

Lunta sataa ja Cooper odottaa talvirallien alkamista, suunniteltiin Mäkelän Jonin kanssa mennä Suonenjoelle suditteleen ja katsoo mikä on vauhti talvisaikaan hissekapinoissa. Viimetalvelta on jokunen piikkipyörä-kilometri takana, joten ei tarvitse harjoitella tänäkään vuonna. Olen sitä mieltä, että sitten lopetetaan kun ei enään pärjätä harjoittelematta - Voi olla että ei tarvii kauaa enään ajella numeroiden kanssa.

Tawastin Anssi odottelee varmaan jos pukki tulisi rakenteleen rättäriä kanssani, että saatais se Tunturiin kuntoon. Uskon, että kiire tulee rakentelussa sekä kisoissa. Trophy-C2 valmistuu siinä sivussa - jos tontut vaan pysyy selvinpäin.

Seppo Lööppi se sitten otti ja voitti vielä viimeisenkin kisan, mutta mitä helkuttia ukot meinaa kun ne vetää vesihautaan suut auki - Onhan se ihan varmaa, että kanki se on joka morjestaa vaikka olis mitä siellä imupuolella suodattamassa. Joku kirjoittaa, että Naiset Walesissa vetää vesisateessa ja pakkasessa minihameissa sekää topeissa, mutta sehän on ihan normaalia sielläpäin kun vesi tulee lavuaariinkin kahdesta eri hanasta - kylmästä ja helkutin kylmästä, eikä siellä kukaan vouhota home haitoista vaikka pesuhuoneessakin on kokolattiamatto.

Vihreet valittaa täällä Jyväskylässä rallista ja siitä kuinka paljon se saastuttaa, mutta ovat hyväksymässä lisää parkkitaloja keskustaan. Miten se keskusta liikenne voi vähentyä kun kaikki parkkitalot on ihan ydinkeskustassa? Steena polttaa ja leikkaa panssarivaunuja niin että silmiä kirvelee 10km päässä Jyväskylän keskustasta ja se ei haittaa ketään.

Silti hyvää ja railakasta joulun aikaa. Terskuin Arska.


Marraskuu 2008: Rengasasiaa...

Vuoden viimeisiä viikkoja sekä rahoja kulutetaan - mitä nyt jäljellä kelläkin sattuu oleen. Rengashässäkät niin siviili- kuin kisapuolellakin ovat huulilla monella kilpailijalla. SM-sarjan puitteissahan pitää renkaat ostaa yhdestä ja samasta paikasta ja siten kaikki saavat samanlaisia NAKKEJA, mutta tapa, hinta ja käyttömahdollisuus jo ostetuille renkaille puhuttaa meitä ammatinharjoittajia erilailla kuin harrastajia; Kun vuokraamme kalustoa niin se sisältää yleensä myös renkaat. Ne tuleekin vuonna 2009 nimetä kuljettajalle kuka niitä käyttää. Sitten kyseinen hemmo vetää alussa pihalle ja renkaat jää osittain käyttämättä, mutta niiden maksamista ei kyseinen asiakas varmaankaan halua suorittaa - jos esimerkiksi ajaa seuraavan kerran kesällä. Ja toiselle kuljettajalle niitä ei kuulemma voi siirtää, eikä myöskään käyttää saman kuljettajan toimesta kolmannessa osakilpailussa.

Istuessani rallin lajiryhmässä kyseistä yksityyppirengas asiaa alettiin esitellä seuraavalla höysteellä: Kun rengas löydetään niin halpenee se kuluttajalle olennaisesti??? HAH HAH... Näinhän sen olisi pitänyt tehdä, mutta nyt harrastajat maksaa renkaista saman verran ja suorittavat myös korvauksen omista palkinnoista, jotka siis ovat kyseisiä renkaita 16 kpl per vuosi. Toisin sanoen myyvät tietämättään auton ja varusteiden parhaat mainospaikat noin 4800eur hinnalla koko vuodeksi. Tämä on siis se palkinto mihin kaikilla on mahdollisuus. Rengasmallit ja koot on kaikille samat, mutta ne kenenkä autoon kyseiset renkaat parhaiten soveltuvat selviää kevättalvella. Nyt se näyttää siltä että kaikki eivät kilpaile SM-mitallista tasavertaisesti vaikka renkaat pitäisikin olla kaikille samat !!! Se kun on kaytännössä mahdottomuus...

Teknisesti asian selvittäminen olisi ollut helppoa, mutta sitä ei ilmeisesti kukaan tajunnu tehdä vaikka siitä kehoitettiin ihan silmätysten joitakin hekilöitä asiaan perehtymään. Vastaus oli silloin, että autoilla joihin ei sovellu meidän hommaamat renkaat ei ajeta SM-sarjaa sitten taas... HEH HEH... Kyseessähän on todennäköisesti ainut automalli johon valtaosalla on mahdollisuus uutta kaksivetoautoo hankittaessa.

Yksi asia on kuiteskin varmaa ja vapaaehtoista; SM-sarjaan osallistuminen. Toivotaan että kaikki suuret epäilykset osoittautuu vääriksi ja tuleva vuosi tuo meille hyvän rallivuoden. F-ryhmässä se ainakin tulee tapahtumaan satavarmasti, samoin Historic -kisoissa.

Lopuksi moottoriurheilijalle pari muistutusta: Teemme motorsporttia työksemme, että teillä olisi mahdollisuus harrastaa - ja kun harrastatte niin on meillä myös työtä. Se kuka ajaa kovinta vauhtia on nopein - kuka myy halvimmalla ei ole reiluin. Muna oli ensin sitten tuli vasta KANA. Terveisin Arska.


Lokakuu 2008: Ensimäisestä kilpailustani on nyt vierähtänyt 25 vuotta ja ensimmäisestä moottoriurheilutapahtumasta, jossa olen ollut mukana, on kulunut tasan 46 vuotta...

Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Olin jo hyvissä ajoin (räkänokkana) päättänyt, että minusta tulee aito ja oikea rallikuljettaja - ja sehän minusta tuli. Myöhemmin tämä tavoite hioitui ammatiksi, joka pyörii rallin ja ralliautojen ympärillä.

Liekki rallikuljettajana palaa edelleen ja sitä ruokitaan hyvien tilaisuuksien tullessa kohdalle. Mutta toisaalta oman minän ja sen hallinta mahdollistaa aika hyvän mahdollisuuden harrastaa tätä lajia miltei niin kuin haluaa. Ainoa asia joka sitä rajoittaa on kauhukuva siitä, että vetää vehkeet tuhannen atoimeiksi ja homma romahtaa silmille töiden takia. Sitäkin piti taannoin vielä näinkin monen vuoden kokemuksella opetella...

Kun numerot liimataan auton kyljeen ja kypärä istutettua päähän niin sitten mennään eikä paljoa tulevaisuus häikäise. Nuorille olen yrittänyt valaista, että mihin ne vähät rahat kannattaisi hupiloida, mutta tuntuu että heillä on ihan yhtä kova pää kuin itsellänikin on ollut - "Minä kun teen niin hyvä tulee".

Nykyään kysytään heti internetin keskustelupalstojen kautta apua kun ei ymmärretä missä vika kun ilmaa ei saada pois jarruista. Ennen se asia oli vain selvitettävä itse tai sitten kysyttävä vaikka naapurilta jos iskä ei ollut kotona. Siihen aikaan kun ei ollut bittiavaruuksia tai näköpuhelimia saivat rallikuskit ja niiksi aikovat paljon luonteihinsa tietynlaista sitkeyttä. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että nykynuorissa olisi mitään vikaa - Hehän vaan ovat vain nykypäivän tuotetta ja heidänkin tulee toimia nykypäivän normeilla.

Siitä huolimatta PERKELE tai muut voimasanat pitää olla sanavarastossa ja niitä tulee käyttää tilanteiden niin vaatiessa - muuten ei ukosta tai akasta ole voittajaksi saatikka yleisön tarvitsemaksi persoonaksi vaan hänestä tulee tuote, joka on kaavoilla muovattu mallipelle joka pureskelee energiapatukkaa ja romahtaa rengasrikon edessä.

Joskus kun katsot esimerkiksi Tommi Mäkisen vanhoja videoita niin tajuat mitä tarkoitan. Yksi Tommin kuolemattomista lausunnoista: "S**t*n* ne pitää ampua etteivät pura koko autoa kun vaihtaa rengasta" tai erään erikoiskokeen alussa Panizille kuittia "Häviit tällä viimeisellä pikataipaleella 58 sekunnin johtosi"... ja se hävis!

Lopuksi miehen kehitys: Moposta se alkaa ja mopoon se päättyy. Ei muuta kuin kuulemisiin! -Syksyisin terveisin, Ari Saxberg.